Tisztelt Tagszervezetek!
Az Országgyűlés 2021. május 17-én döntést hozott a veszélyhelyzet meghosszabbításáról.
A jelenleg hatályos jogszabályok a törvényben meghatározott május 31-i határidőig nem teszik lehetővé a személyes jelenléttel megvalósuló közgyűlés jogszerű megrendezését, online közgyűlés megtartása pedig - minden tagszervezetre tekintettel - technikailag nehezen kivitelezhető. Az 502/2020.(XI.16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet), a jogi személyek döntéshozó szervének ülése tekintetében, a veszélyhelyzet idejére a 3. § (1) bekezdése az alábbiak szerint rendelkezik: „a jogi személy döntéshozó szervének ülése - ideértve küldöttgyűlést és a részközgyűlést is - nem tartható meg olyan módon, hogy az a tag személyes részvételét igényelje, abban az esetben sem, ha az ülés e rendelet hatálybalépésekor már összehívásra került.”
A Korm. rendelet 5.§ (1) és (2) bekezdése az alábbiakat rögzíti:
(1)„a döntéshozó szerv hatáskörébe tartozó, azonban a jogi személy törvényes működésének fenntartásához, a veszélyhelyzet miatt kialakult helyzet kezeléséhez szükséges, valamint az észszerű és felelős gazdálkodás körében felmerülő halaszthatatlan ügyekben, ideértve a számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadását és az adózott eredmény felhasználásáról szóló döntést is, - a (2) bekezdésben meghatározott korlátozásokkal - a jogi személy ügyvezetése határoz.
(2) A jogi személy ügyvezetése
a) a jogi személy létesítő okiratát nem módosíthatja, kivéve, ha arra a veszélyhelyzet ideje alatt hatályba lépő jogszabály rendelkezése alapján van szükség,
b) a jogi személy jogutód nélküli megszűnéséről nem dönthet,
c) a jogi személy átalakulását, egyesülését vagy szétválását nem határozhatja el, és folyamatban lévő átalakulásban, egyesülésben vagy szétválásban a döntéshozó szerv hatáskörébe tartozó kérdésben nem dönthet,
d) korlátolt felelősségű társaság, részvénytársaság esetén a jegyzett tőke leszállításáról nem dönthet,
e) pótbefizetésről vagy egyéb tőkepótlásról csak akkor dönthet, ha az a tagok jogi személyben fennálló részesedése mértékét nem érinti, és a pótbefizetésre vagy egyéb befizetésre kötelezettek ehhez előzetesen írásban hozzájárulnak.”
A fenti 5.§ (1) és (2) bekezdése alapján a Magyar Torna Szövetség (MATSZ) elnöksége döntött, hogy a MATSZ 2020. évi működésére és gazdálkodásra vonatkozó beszámolóját, illetve a MATSZ 2021. évi költségvetésére és szakmai működésére vonatkozó tervét valamint a könyvvizsgáló és az Ellenőrző Testület jelentését, a Korm. rendeletben foglaltak alapján hagyhatja jóvá. Az 5.§ (7) bekezdése a fenti döntési helyzetet is rendezi, a döntéshozó legfelsőbb ülés (közgyűlés) összehívására tekintettel: „az (1) bekezdés szerint meghozott döntést a veszélyhelyzet megszűnését követő legfeljebb 90. napra összehívandó rendkívüli döntéshozó szervi ülés napirendjére kell tűzni. Ha az utólagos döntéshozó szervi határozat a korábbi döntést megváltoztatja vagy hatályon kívül helyezi, az nem érinti az azt megelőzően keletkezett jogokat és kötelezettségeket.”
A 6.§ (1) és (4) bekezdése szerint az ügyintéző szervezet döntés hozataláról és a vezető tisztségviselők lejáró mandátumának meghosszabbodásának - a veszélyhelyzet megszűnését követő 90 napig – feltételeiről is határoz.
(1) A jogi személy vezető tisztségviselőkből álló ügyvezető testülete, felügyelőbizottsága, audit bizottsága, valamint jogszabály vagy a létesítő okirat rendelkezése alapján létrehozott más testületi szerve (a továbbiakban együtt: testület) üléseit elektronikus hírközlő eszköz útján vagy más személyazonosítást lehetővé tevő elektronikus eszköz igénybevételével is megtarthatja, vagy írásbeli egyeztetést folytathat, és a jogi személy irányításával kapcsolatos döntéseket írásban is meghozhatja. Ha az elektronikus hírközlő eszköz vagy más személyazonosítást lehetővé tevő elektronikus eszköz útján való tanácskozás és döntéshozatal szabályaira nincs elfogadott eljárásrend vagy az eltér az e rendeletben foglaltaktól, az ülésezés és a döntéshozatal szabályait a testület elnöke, akadályoztatása esetén helyettese, ennek hiányában az elnök által kijelölt, mindezek hiányában az ügyvezetés által felkért tag határozza meg és közli az érintettekkel. Az ülésezésre és a döntéshozatal szabályaira a veszélyhelyzet során a személy- és vagyonegyesítő szervezetek működésére vonatkozó eltérő rendelkezésekről szóló 102/2020. (IV. 10.) Korm. rendelet vagy a Vmtv. rendelkezéseinek alkalmazásával meghatározott korábbi eljárásrend e rendelet hatálya alatt is alkalmazható. Az írásbeli egyeztetés és döntéshozatal elektronikus üzenetváltással (e-mail) is történhet.
(4) Ha a jogi személy vezető tisztségviselőjének vagy testületi tagjának, valamint az állandó könyvvizsgálójának megbízatása a veszélyhelyzet ideje alatt szűnik meg - kivéve a Ptk. 3:25. § (1) bekezdés c), e), f) vagy g) pontja szerinti megszűnési okot, és a felügyeleti jogkörében eljáró hatóság vagy bíróság határozatával történő megszűnés esetét -, a megbízatás alapítói határozat vagy döntéshozó szervi határozat hiányában a veszélyhelyzet megszűnését követő 90. napig fennmarad, és a vezető tisztségviselő, a testületi tag, valamint az állandó könyvvizsgáló legkésőbb eddig az időpontig köteles feladatát ellátni. Az állandó könyvvizsgáló megbízatásának lejárta esetén a szükséges intézkedések meghozatalára az 5. § alkalmazása esetén a jogi személy ügyvezetése is jogosult.
A fenti döntés jogszerűen tükrözi a rendeletben foglaltakat és biztosítja a szervezet zavartalan működését, lehetővé teszi a szervezet működésére előírt jogi kötelezettségeknek való megfelelést, és egyben érdemi döntési lehetőséget biztosít majd a szervezet tagjai képviselőinek is.
Dr. Magyar Zoltán sk.
elnök